Aspekty, które nalezy mieć na uwadze przy projektowaniu pralni samoobsługowej

2015.06.03

W związku z nowym zwyczajami w społeczeństwie sektor pralni samoobsługowych przeżywa aktualnie rozkwit w naszym kraju. Brak czasu lub częste przemieszczanie się populacji to czynniki, które tworzą idealne warunki do popularności tego rodzaju pralni. Studenci, imigranci czy osoby, które mieszkają same stały się częstymi użytkownikami tego typu usług, ponieważ dzięki nim mają dostęp do miejsc, w których sami mogą w szybki i łatwy sposób wyprać oraz wysuszyć swoje rzeczy, nie ponosząc przy tym zbyt dużych kosztów.

Mając na uwadze zaistniałą sytuację, Fagor Industrial, producent specjalizujący się w dostarczaniu produktów dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i pralni, postanowił podzielić się kilkoma radami dotyczącymi projektowania i otwierania pralni samoobsługowej:

  1. Znalezienie odpowiedniego miejsca: wybór lokalu, w którym ma się mieścić pralnia samoobsługowa jest niezwykle ważny zarówno pod kątem okolicy, w której zostanie otwarta, jak i pod kątem wielkości lokalu. Właściciele pralni samoobsługowych najchętniej wybierają na ich lokalizację galerie handlowe, osiedla, campusy uniwersyteckie, hotele lub miejsca turystyczne. Jeśli chodzi o wielkość, należy rozważyć otworzenie lokalu o powierzchni 40 – 50 m2. Niezwykle ważne jest, aby w lokalu znalazło się miejsce na strefę do prania i suszenia oraz na strefę do składania ubrań.
  2. Wybór właściwego sprzętu: Podstawowymi urządzeniami instalowanymi w pralniach samoobsługowych są pralki i suszarki. Na przykład, w lokalu o powierzchni 40m2 idealnym rozwiązaniem byłoby zainstalowanie czterech pralek z podłączeniem do ciepłej wody (jedna pralka o załadunku 11 kg i trzy pralki o załadunku 14 kg), jednej suszarki na gaz o załadunku 11 kg i jednej podwójnej kolumny do suszenia na gaz wyposażonej w dwie suszarki o pojemności 16 kg. Oprócz wyżej wymienionych urządzeń w lokalu powinna się znaleźć jednostka płatnicza, automat ze środkami piorącymi, blat roboczy do składania ubrań, komplet krzeseł oraz mały stolik i plastikowe kosze do przenoszenia mokrych ubrań.
  3. Wystarczająca przestrzeń i odpowiednie oświetlenie: W lokalu musi być wystarczająco dużo przestrzeni, aby osoby przebywające w nim mogły się po nim swobodnie poruszać, ale nie powinien on być zbyt duży, ponieważ oznaczałoby to marnowanie powierzchni, która mogłaby zostać wykorzystana na urządzenia. Tok pracy i przenoszenie ubrań powinno być zorganizowane w jak najbardziej logiczny i dogodny sposób. Interesującym rozwiązaniem jest umieszczenie największych pralek w pobliżu drzwi, aby klient, który przyniesie ze sobą dużą ilość prania, nie musiał przechodzić przez cały lokal. Oświetlenie jest niezwykle ważne, aby zapewnić dobrą widoczność i odpowiedni oraz atrakcyjny nastrój dla klienta. Taki efekt można osiągnąć na przykład po zainstalowaniu dużych okien w lokalu.
  4. Automaty ze środkami piorącymi: Niektórzy klienci zabierają do pralni środki piorące z domu, ale większość oczekuje, że będą je mogli kupić na miejscu w pralni, więc warto zainstalować taki automat w lokalu. Jeśli pralki w pralni samoobsługowej są wyposażone w aparaty wrzutowe na monety, w lokalu powinien się znaleźć automat do rozmieniania pieniędzy.
  5. Przygotowanie zaplecza technicznego i magazynu: w lokalu należy wydzielić przestrzeń na pomieszczenie, w którym zostaną umieszczone następujące urządzenia i środki niezbędne do funkcjonowania lokalu oraz będzie w nim można wykonywać niżej wymienione czynności:
    • Korzystanie z dostępu do połączeń elektrycznych, dopływu wody i gazu, ujść wody i ścieków, a także naprawianie i konserwacja pralek i suszarek.
    • Liczniki wody i gazu, podgrzewacz wody i puszki instalacyjne.
    • Dostęp do automatów ze środkami piorącymi i do jednostki płatniczej.
    • Przechowywanie środków do utrzymania czystości w lokalu.
    • Dostęp do automatycznych dozowników na środki do prania oraz do pomp dozujących.
  6. Wyrównanie urządzeń: Urządzenia mają zazwyczaj różną wielkość i wysokość, więc należy wziąć pod uwagę ich wymiary. Wygodnym rozwiązaniem jest umieszczenie najmniejszych pralek na podeście, co pozwoli na wyrównanie ich wysokości z wysokością innych pralek. Jeśli chodzi o suszarki, ze względu na łatwość ich obsługi wystarczy zapewnić dostęp do drzwiczek i panelu sterowania, dzięki czemu dużo łatwiej jest je wyrównać pod ścianą.
  7. Umieszczenie w lokalu informacji graficznych: ważne jest, aby klienci nie mający zbyt dużego doświadczenia w korzystaniu z pralni samoobsługowej mogli w łatwy i szybki sposób dowiedzieć się, w jaki sposób mogą wyprać lub wysuszyć pranie. W związku z tym należy im zapewnić dostęp do instrukcji graficznych umieszczonych na dużym panelu na ścianie nad urządzeniami.
  8. Dodatkowe środki bezpieczeństwa: Zaleca się, aby lokal był wyposażony w kamerę bezpieczeństwa, co pozwoli zagwarantować utrzymanie go w optymalnym stanie. Ponadto, zaleca się zainstalowanie alarmu bezpieczeństwa oraz gaśnic na.
  9. Udostępnienie powierzchni pomocniczych i krzeseł dla osób oczekujących: lokal musi być wyposażony w blat lub stoły do składania ubrań lub prania o dużych rozmiarach. Ważne jest również, aby pralnia była wyposażona w plastikowe kosze, w których klienci mogą przenosić mokre pranie do suszarek. Klienci, którzy zechcą pozostać w lokalu podczas prania lub suszenia powinni mieć również do dyspozycji przestrzeń z krzesłami oraz małym stolikiem z gazetami i czasopismami.

Poniżej zamieszczono przykładowy projekt lokalu o powierzchni 40m2 z informacją o całej linii niezbędnych urządzeń.

W lokalu o takich właściwościach powinny się znaleźć niżej wymienione urządzenia.

W lokalu publicznym:

  • Jedna pralka z podłączeniem do ciepłej wody o załadunku 11 kg, model LA-10 MA AC marki Fagor.
  • Trzy pralki z podłączeniem do ciepłej wody o zaladunku 14 kg, model LA-13 MA AC marki Fagor.
  • Jedna suszarka na gaz o załadunku 11 kg, model SR/G-10 MP-A marki Fagor.
  • Jedna podwójna kolumna do suszenie na gaz, wyposażona w dwie suszarki o załadunku 16 kg, model SR-2-16 MP AG marki Fagor.
  • Jedna jednostka płatnicza marki Fagor umożliwiająca sterowanie siedmioma urządzeniami, z oznaczeniem na ścianie i wydajnikiem kart.
  • Automat ze środkami piorącymi (detergenty, płyny do płukania…).
  • Blat roboczy do składania ubrań (dostępny w wersji ze stołami MC-147 firmy Edenox).
  • Krzesła i stolik dla oczekujących klientów.
  • Plastikowe koszyki do przenoszenia mokrego prania.

Pomieszczenie techniczne:

  • Podgrzewacz wody na gaz o mocy 250 litrów/h.
  • Puszki instalacyjne, wyłączniki, liczniki i zawory odcinające dopływ wody, prądu i gazu.
  • Systemy i wentylatory do usuwania dymu i oparów z podgrzewacza i suszarek na gaz.
  • Szafa na środki do sprzątania lokalu, np. AL1P-66 marki Edenox.
  • Zlew-śmietnik, np. FV-66 marki Edenox.
  • Umywalka z dozownikiem mydła, np. LP-44 D marki Edenox.
Aspekty, które nalezy mieć na uwadze przy projektowaniu pralni samoobsługowej